Rådgivning 70 23 27 50

Her
DLT-rygter

Opdatering: Ændring af dine rettigheder og af kommunernes forpligtigelser

SIND-landsformand Knud Kristensen gennemgår her de seneste justeringer af kommunernes forpligtigelser og af borgeres rettigheder grundet Corona/COVID-19-pandemien. Ændringerne gælder fx regler om rådgivning, afgørelser, levering af ydelser og udførelse af tilsyn. Hvis du oplever urimelige forhold, som vi i SIND skal være opmærksomme på i vores dialog med myndigheder og politikere, så skriv til os på eksempel@sind.dk

Pressefoto 3: Knud Kristensen højformat i farve

Af Knud Kristensen

Social og Indenrigsministeriet har den 17. marts udsendt en bekendtgørelse, som giver kommunerne mulighed for midlertidigt at fravige sine forpligtelser og privates rettigheder på socialområdet.

Formålet er at sikre, at der på socialområdet kan foretages de nødvendige prioriteringer af opgaver i forbindelse med håndteringen af Corona/COVID-19-pandemien. Man vil sikre, at der altid er de hænder, der skal til for at hjælpe de sygdomsramte og for at begrænse smitten.

Der er tale om vidtgående beføjelser, så det har naturligt nok givet anledning til en vis bekymring blandt SINDs medlemmer.

  • Vores rådgivere kan hjælpe, hvis du står med svære tanker og følelser. Rådgivningen er åben 60 timer om ugen på 70232750. Det er ikke sikkert, at vi kan svare på dine spørgsmål, men i det omfang vi kan, så hjælper vi selvfølgelig gerne. Vær opmærksom på, at der kan opstå ventetid i rådgivningen, da vi i disse dage får rigtigt mange henvendelser.
  • Vores dialog med ministeriet – primært via Danske Handicaporganisationer – forbedres, hvis vi har nye og konkrete eksempler fra hele Danmark. Oplever du i din kommune urimelige forhold, så hører vi gerne fra dig, så det kan indgå i vores fortsatte dialog med myndighederne. Skriv til eksempel@sind.dk.  

 

Kun nødvendige ændringer er lovlige

Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at det kun er nødvendige prioriteringer, der må foretages, og at prioriteringerne skal være nødvendige for at forebygge eller inddæmme udbredelsen af COVID-19.

For det andet skal det understreges, at kommunerne kun må fravige sine forpligtelser og borgernes rettigheder, hvis de pågældende forpligtelser og rettigheder må anses for at være af mere underordnet betydning. Det almindelige forvaltningsretlige proportionalitetsprincip sættes med andre ord ikke ud af kraft.

Prioritering kan også forekomme, hvis situationen gør det umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at opfylde de pågældende forpligtelser og rettigheder.

Bekendtgørelsen gælder for rådgivning, afgørelser, levering af ydelser m.v. som er omfattet af lov om social service og lov om socialtilsyn. Dog er ydelser, der efter de to love ydes af sundhedsmyndighederne, ikke omfattet – det gælder fx personlig hjælp, omsorg, pleje og genoptræning.

Socialministeriet og Kommunernes Landsforening har forsikret, at kommunerne vil gøre alt, hvad der står i deres magt, for at borgernes hverdag bliver så lidt berørt som overhovedet muligt.

De forventer derfor heller ikke, at kommunerne vil gøre brug af alle de undtagelsesmuligheder, bekendtgørelsen giver mulighed for.

 

Her skal reglerne overholdes

Hvis de nævnte betingelser er opfyldt, giver bekendtgørelsen kommunerne mulighed for at fravige gældende regler om rådgivning, afgørelser, levering af ydelser og udførelse af tilsyn m.v. MEN reglerne må ikke fraviges, hvis:

  • det vil medføre en sikkerheds- eller sundhedsmæssig risiko for den enkelte borger, eller
  • hvis det vil medføre begrænsninger i forhold til akut eller absolut nødvendig hjælp og støtte, herunder fx hjælp til helt basal personlig pleje og indtagelse af mad og drikke.

Der skal altid foretages en konkret og individuel vurdering i forhold til den enkelte borger, så det sikres, at der ikke sker begrænsninger i den hjælp og støtte den enkelte modtager, ud over hvad der er nødvendigt for at opnå formålet (altså at foretage den nødvendige prioritering for at forebygge eller inddæmme udbredelse af COVID-19).

De fravigelser, der KAN komme på tale, er:

  • Fravigelse af pligten til at yde rådgivning m.v. efter servicelovens kapitel 3
  • Undladelse af at behandle sager efter lov om social service og lov om socialtilsyn
  • Undladelse af at levere ydelser efter lov om social service og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
  • Ændring i gennemførelsen af samvær mellem forældre eller anden familie og netværk og anbragte børn efter lov om social service
  • Indskrænkning af udførelsen af tilsyn efter lov om social service og lov om socialtilsyn
  • Fravigelse af sagsbehandlingsregler m.v. og information til borgere m.v. om afgørelser og beslutninger

Hertil kommer en mulighed for at ændre på sagsbehandlingen i sager, som skal behandles i børn og unge-udvalget eller Ankestyrelsen (sager om foranstaltninger i forhold til børn og unge).

Kontakt os

Der er som sagt tale om ret vidtgående beføjelser – og kommunernes afgørelser efter bekendtgørelsen kan ikke påklages.

Som sagt forventer såvel Kommunernes Landsforening som Socialministeriet, at kommunerne vil gøre alt, hvad der står i deres magt for, at borgernes hverdag bliver så lidt berørt som overhovedet muligt.

Som allerede nævnt, så er vi gennem Danske Handicaporganisationer i løbende dialog med myndighederne, så kontakt os gerne, hvis du bliver opmærksom på konkrete afgørelser, der virker forkerte eller urimelige.

Kontakt os gerne pr. mail på eksempel@sind.dk